Skip to content →

Autot ja liikkuminen

Tulevaisuuden kaupunki on paljon enemmänkin kuin vain valtavia autobaanoja, syöttöliikennettä ja aavemaisia parkkihalleja. Cars and movementNykyään kaupungit rakennetaan yhä useammin jalankulku- ja joukkoliikenteen varaan, ihmisten pikemminkin kuin autojen tarpeiden täyttämiseksi. Ja toden totta, jos matkustatte maailman suurkaupunkeihin, huomaatte välttämättä sen miten moninaisia kulkupelejä ihmisillä on käytössä. Valtavat skootterimassat vellovat pitkin Bangkokin ja Jakartan katuja. Joku turistikin on yleensä eksynyt mukaan, joskus ilman ajokorttia, joskus ratsioiden välttämiseksi polkupyörällä. Kaupunki on kuitenkin rakennettu ja toimii ihmisiä varten, joten antaa ihmisten liikkua.

Tulevaisuudessa kaupunkien liikkumistavat saattavat kehittyä edelleen moninaisemmiksi. Uudet teknologiset ratkaisut ja tutkimustulokset koskien liikkumisen kustannustehokkuutta ja ympäristötekijöitä tulevat edelleen tuomaan uusia villejäkin ja oudolta tuntuvia liikkumistapoja ihmisten käyttöön.

Aikoinaan, ei niin kauaakaan sitten, julkisuuteen nousi hämmentävä potkulaudan ja sähkömopon yhdistelmä, jossa on sisällä suuri määrä pienelektroniikkaa. Hienojakoisen mekaniikan ja sensoriensa ansiosta lauta pysyy tasapainossa, vaikka sen pyörät onkin potkulaudasta poiketen sivuilla. Laudasta ylös törröttävä käsikahva antaa laudan käyttäjälle mahdollisuuden ohjata liikettä oikeaan suuntaan, lisätä vauhtia ja jarruttaa. Laudan innovaatio oli ihmisen elopainon hyväksikäyttäminen etenemisessä ja toisaalta jarruttamisessa. Silti laite tarvitsi energiaa, ja tästä lataustarpeesta ja toisaalta laitteen solvetumattomuudesta kuraiselle ulkotielle ehkä muodostui sen käytön yleistymistä hidastava tekijä. Silti näitä kulkupelejä näkee aina silloin tällöin tasaisilla seuduilla, joskus turistien liikkumisen apuna ja huvitukseksi, joskus ammatikseen liikkuvien käytössä.

Pyörää ei tarvitse uudestaan keksiä joka vuosi, silti erilaisia pyörillä liikkuvia laitteita syntyy kuin sieniä sateella. Kehittyneen elektroniikan avulla on saatu ratkottua monta pyöriin liittyvää ongelmaa, ja nykyään jo näkeekin yksipyöräisen sovelluksen, jossa pyörä on varusteltu kahdella tuella sen molempien puolin, joilla sitä käyttävä henkilö voi seistä tukevasti. Ilman erillistä tukitankaa pyörä antaa ihmiselle liikkumisen vapauden ja takaa tasapainon, niin että eteneminen on turvallista lähes alustalla kuin alustalla. Tällaisen laitteen kannettavaksi ei luonnollisestikaan kannata alistua, jos raajoissa on puutetta, mutta muuten juhlivan ja liikkuvan kansan avuksi tästäkin konseptista saattaa jatkossa olla paremmin kuin nykyään.

Kaupungin kannalta auto on hankalan iso ja painava. Auton tarvitsemasta energiasta suurin osa meneekin juuri sen itsensä, ei sen kyydissä nautiskelevien ihmisten liikuttamiseen. Tämä tosiasia onkin ehkä ollut taustalla vaikuttamassa kun yhä enemmän ja yhä pienempiä kulkuvälineitä nousee julkisuuteen.

Published in kaupungit

Comments are closed.